۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

مصباح و مسئله امامت ( معصومیت به رهبر نمی آید)



نظر آیت‌الله مصباح درباره بکار بردن لفظ «امام» برای امام راحل و رهبری
  نظر آیت‌الله مصباح درباره بکار بردن لفظ «امام» برای امام راحل و رهبری 

  آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اطلاق لفظ «امام» به حضرت امام(ره)‌ و مقام معظم رهبری گفت: این‌که برخی بکار بردن این لفظ را اشکال می کنند باید بدانند که در این روزها امام به معنای پیشوا است، یعنی کسی که متصدی هدایت و راهنمایی مردم است. 



به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله مصباح یزدی شب گذشته در مراسم عزاداری حضرت جواد الائمه(ع) که در قم برگزار شد ضمن تسلیت سالروز شهادت این امام همام ، معرفت یافتن به درگاه ائمه اطهار (ع)و شناخت شخصیت آن‌ها را ضروری عنوان کرد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ادامه داد: آنچه که تشیع درباره امامت می گوید این است که افرادی که تعداد آن‌ها دوازده نفر می‌باشد، بعد از حضرت رسول اکرم(ص) عهده دار راهنمایی و هدایت جامعه و ادامه دهنده رسالت پیامبر(ص) هستند.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که امام مقامی است که براساس قرآن بالاتر از مقام رسالت و نبوت است، ادامه داد: بر اساس قرآن امامت مقامی است که خداوند آن را به ابراهیم خلیل (ع) و برخی دیگر از انبیای الهی عطا کرد و صبر و یقین را از ویژگی‌های آن ها برشمرد.
ایشان با بیان این‌که تعابیر مختلفی برای امامت وجود دارد، گفت: در لفظ، عرف عام و اصطلاح، معانی زیادی برای امام در نظر گرفته شده است که از جمله در لغت به معنای پیش‌رو، و در عرف به معنای انسان‌هایی است که پیشاپیش انسان‌های دیگر هستند و هدایت جامعه را عهده دارند
آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اطلاق لفظ «امام» به حضرت امام(ره)‌ و مقام معظم رهبری ادامه داد: این‌که برخی بکار بردن این لفظ را اشکال می کنند باید بدانند که در این روزها امام به معنای پیشوا است، یعنی کسی که متصدی هدایت و راهنمایی مردم است که از جمله موارد آن مانند امام جماعت، امام جمعه و ... می باشد.
ایشان با تاکید بر این‌که لفظ «امام» به معنای امامان معصوم(ع) و جانشینان نبی اکرم به هیچ‌کس غیر از دوازده امام تعلق نمی گیرد، گفت: ائمه(ع) در کنار جانشینی پیامبر (ص) از امام به معنای واژه ای که برتر از نبوت و رسالت است نیز برخوردار هستند.
رییس موسسه امام خمینی خاطر نشان کرد: البته باید بدانیم که رسیدن به مقام امامت که برتر از جایگاه نبوت و رسالت است، مشروط به نبی بودن نیست، که دوازده امام و حضرت زهرا(س)‌از جمله این‌ها هستند.
آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این‌که ما نمی توانیم شناخت کاملی درباره ائمه معصومین(ع)‌داشته باشیم، ادامه داد: انسان در درک بسیاری از امور حسی خود نیز ناتوان است، حال درباره اموری فراطبیعی بسیار نقص دارد.
ایشان در پایان خاطرنشان کرد: خداود به ما انسان ها لطف کرده و مارا از حضور معصوم بهره مند ساخته، ما در برابر این مسئله، وظیفه داریم نسبت به شخصیت و جایگاه آن‌ها آگاه شده و به آن‌ها معرفت یابیم.