۱۳۹۱ آبان ۲۱, یکشنبه

تشکیل کمیته ویزه بر رسی مرگ ستار در مجلس


پس از کشتار زنجیره ای منتقدان دولت کودتا و دگر اندیشان در 

زندانها


و در پی واکنش‌ها به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ایرانی که گفته می‌شود در زمان بازداشت در زندان درگذشته است، نایب رئیس مجلس ایران از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی مرگ این وبلاگ‌نویس خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس ایران گفته است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کرده و کمیته‌ای را برای "پیگیری" تشکیل داده است.
گزارش شده است که آقای ابوترابی این توضیح را در واکنش به نطق احمد توکلی، از نمایندگان تهران در مجلس ارائه کرد.
بنا بر این گزارش، آقای توکلی در نطق خود، از آنچه سکوت دستگاه قضایی نسبت به مرگ یک وبلاگ‌نویس در زندان خواند، انتقاد کرد و گفت: "به جای برخورد با رسانه‌ها و وبلاگ‌نویس‌ها، سراغ مسئولان فاسد یا متهم به فساد بروید."
هفته گذشته گزارش شد که ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس منتقد حکومت ایران، پس از بازداشت، در زندان درگذشته است و پلیس امنیت از خانواده او خواسته تا برای تحویل گرفتن جنازه‌اش به پزشکی قانونی کهریزک بروند.
احمد توکلی امروز در مجلس ایران گفت که مرگ ستار بهشتی "باعث شده است رسانه‌های خارجی در روزهای اخیر موضع‌گیری‌هایی را در این خصوص داشته باشند."
آقای توکلی گفت: "دولت‌های خارجی غوغا به پا کردند، چرا وزارت خارجه و دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی‌دهند؟ مرگی اتفاق افتاده و باید توضیح داده شود."
او گفت: قوه قضائیه باید با مقصران این امر برخورد کند.

ستار بهشتی


·                                 ۳۵ ساله
·                                 وبلاگ‌نویس منتقد
·                                 زمان بازداشت: نهم آبان
·                                 بازداشت‌کنندگان: نیروهای پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)
·                                 محل دفن: قبرستان امامزاده تقی رباط کریم
·                                 به گفته شاهدان عینی در جسد آقای بهشتی نشانه‌های شکنجه دیده می‌شد، صورتش "سدرپوش" و کفن خونین بود
·                                 ماموران امنیتی به خانواده‌اش اجازه ندادند در مراسم خاکسپاری حضور یابند
·                                 خانواده‌اش ناگزیر شده‌اند از منزل خود به مکان دیگری نقل مکان کنند
·                                 تمام راه‌های ارتباط با خانواده توسط نیروهای امنیتی کنترل می‌شود
خبرگزاری مهر گزارش داده است که اظهارات احمد توکلی، اعتراض مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان اصولگرای مجلس را به دنبال داشت.

بازدید از زندان

احمد بخشایشی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که اعضای این کمیسیون به زودی برای بازدید به زندان رباط کریم خواهند رفت.
او اضافه کرد که این نمایندگان مجلس، علاوه بر دیدار از زندان رباط کریم و ملاقات با مسئولان آن، با زندانیان در رباط کریم هم دیدار خواهند کرد "تا ابعاد پرونده مرگ" این وبلاگ‌نویس روشن شود.
آقای بخشایشی نیز با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در این زمینه تصریح کرد: "قبل از اینکه اتفاق مذکور دستمایه رسانه‌های بیگانه شود، قوه قضائیه باید در این باره وارد عمل می‌شد و تحقیقات لازم را به عمل می‌آورد و افکار عمومی کشور را اقناع می‌کرد تا مردم برای دسترسی به اخبار، به رسانه‌های بیگانه مراجعه نکنند."
ستار بهشتی روز پنجشنبه گذشته در رباط کریمکلیکدفن شد.
گزارش شده است که آقای بهشتی ۳۵ سال داشت و نیروهای پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) روز نهم آبان او را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک" بازداشت کرده بودند.
انتشار خبر مرگ این وبلاگ‌نویس واکنش منتقدان حکومت ایران را به دنبال داشت؛ وبسایت کلمه، از سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت ایران دیروزکلیک گواهی گروهی از زندانیان سیاسی را منتشر کرد که در آن گفته شده بود ستار بهشتی، تحت شکنجه بوده است.
سازمان عفو بین‌الملل و کمیته حمایت از روزنامه نگاران نیز نسبت به شرایطی که به مرگ این وبلاگنویس در ایران منجر شده است، کلیک ابراز نگرانی کرده‌اند.
وزارت امور خارجه آمریکا هم پیش از این در بیانیه‌ای مطبوعاتی از ایران خواست تا "قتل ستار بهشتی" را بررسی و مسئولان آن را وادار به پاسخگویی کند.
جرس، از سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت ایران هم امروز بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت در محکومیت "کشته شدن" این وبلاگ‌نویس را منتشر کرده است.
 بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر